středa 22. dubna 2015

Puklice kaktusová a sukulentová

Tentokrát na nikoli přijemné téma.
Už je to týden, co se mi nezdála adenia. Jsou teď zjara v centru zájmu, vychytávám zálivku a doufám letos v první kvítka. Mám teď dva tříleťáky a vedle v jogurtovači pět nově zasazených osmidenních semínek.

Jednomu adénku se začala měnit struktura na listech, začaly mírně žloutnout konce listů - nevím přesně co je to za kultivar, ale co ho mám ještě listy neschazoval, u druhého jeden list usychá - a to je nový lísteček po řezu, takže sotva pár týdnů starý. 

Určitě to může být šok z nedávného přesazení nebo vinou té zálivky ... přesto jsem začala trošku gúglit. No a objevila jsem, že by to klidně mohl být i nějaký škůdce - štítěnky, červci, puklice ... prostě sající potvory :-(

Prohlédla jsem i ostatní rostiny doma, pokojovky se zdají být v pořádku, orchideje taky a pak jsem je našla ... :-(  Bílé skvrny převážně na spodních listech alojí a na sedu - ve dvou různých místnostech. Výhradně jen na sukulentech. Dle vyhledávačů jsem jim diagnostikovala puklici kaktusovou.
Tohle je ono:


V poslední době nemám žádnou novou rostlinu, takže nevím kde jsem k tomu přišla, ale prý v předjaří se tyhle potvory začínají probouzet.

Takže nastalo vynášení veškerého rostlinstva na balkon. Zvažovala jsem Mospilan, který už se mi několikrát osvědčil u breberek, které jsem našla v substrátu orchidejí, ale nakonec jsem zkusila postřik Careo. Rostliny by ho měly vsáknout a tím se stát pro škůdce jedovaté. Jako fungující ho doporučil i majitel mých oblíbených sukulentářských stránek.

Navíc jsem postižené sukulenty otřela vatovou tyčinkou namočenou ve francovce, líh jsem bohužel neměla, a pokličky toho prevíta tím z rostlin seškrabala. S letitou aloí atistata v zájmu zachování ostatních rostlin jsem se bohužel musela rozloučit. Byla napadená tak, že něšlo puklice z listů dočista odstranit. Ostatní aloe se chytám ještě co nejdříve přesadit a znovu nadopovat postřikem.

Adeniím jsem navíc nalila trochu toho insekticidu ke kořenům. U těch by mě fakt mrzelo pokud by mi kvůli tomu odešla, fakt jsem letos doufala v květy :-( Tak se děj vůle boží. Snad to rostliny dají a toho červa savýho hnusnýho se zbavíme.

Je zajímavé, že jsem toho brouka nikde na rostlinách neviděla. Jen ty poklice, asi je to fakt malý. Pravda je, že občas jsem zahlédla bílého sotva milimentrového broučka proběhnout po parapetu, ale to jsem měla za takového toho co běhají běžně po fasádách. Fotkám z netu to taky neodpovídá, ale kdo ví, s přibývajícími lety už jeden nevidí to co viděl dříve. Taky se ukáže až se podívám aloím na kořeny. Popravdě ale lepší nevidět.

Do týdne hodlám postřik zopakovat a samozřejmě budu hlídat... pak to tu dopíšu.

Dodatek1:
Tak je to průšvih! U alojí jsem na kořenech našla několik velkých larev a kolem spustu malých. Ani jsem se neodvážila zkoumat jestli jsou po tom postřiku živé... a pustila se do obnažení kořenů všem svým sukulentům. Chce se mi plakat! Chvíli jsem se je pokoušela špejlí sundat a přemýšlela co s tím pak. Kalamita! Většina mých sukulentů musela pryč. Tohle v bytě nesnesu. Z oken mi zbyla  jedna aloe, jedna echeverie a dva kaktusy. U těch jediných jsem nenašla na kořenech ty vypasené potvory. Všichni jsou teď přestříkaní, přesazení v novém substrátu a v karanténě.
Adenka jsou nedávno přesazená a důkladně proslitá, zatím je nechávám a budu důsledně hlídat.

Žádné komentáře:

Okomentovat